Boek » “Less is More / Less is a Bore”

Catalogus bij de tentoonstelling ter gelegenheid van het afscheid van Prof. Arthur Eger; Museum TwentseWelle en Universiteit Twente, 2015.

Boek » Graphic Design on Paper, Screens, and Products

183 pagina’s, Boom Lemma Uitgevers, Amsterdam, Nederland, 2015, ISBN 9789089536266

Boek » Productontwerpen

Arthur Eger, Maarten Bonnema, Eric Lutters en Mascha van der Voort
978‐90‐5931‐553‐2 | paperback | 300 pagina’s | 2010

Een ontwerper bedenkt en ontwikkelt nieuwe of verbeterde producten. Ontwerpen is een proces van trial and error. Tijdens het ontwerpproces bedenkt de ontwerper oplossingen waarvan hij niet zeker weet of ze zullen werken. Door een oplossing te testen probeert hij daar achter te komen: trial. Soms blijkt zijn idee niet te werken: error. Wanneer het idee wel werkt, heeft de ontwerper zijn resultaat een stap dichterbij gebracht.

Boek » Grafische Vormgeving voor Industrieel Ontwerpers

Arthur Eger
978‐90‐5931‐529‐7 | paperback | 189 pagina’s | 2010

De behoefte van de mens om informatie op te schrijven, te vermenigvuldigen en te distribueren is in de vorige eeuw in extreme mate toegenomen. Met de ontwikkeling van dtp (desk top publishing) kwam een belangrijk hulpmiddel ter beschikking voor de grafische industrie, met name voor grafisch vormgevers en dtp’ers (vroeger werktekenaars), maar ook voor industrieel ontwerpers.


Publicatielijst

Boeken - Nederlands

Auteur

      •  “Less is More / Less is a Bore” Catalogus bij de tentoonstelling ter gelegenheid van het afscheid van Prof. Arthur Eger; Museum TwentseWelle en Universiteit Twente, 2015.
      • “Productontwerpen”; co-auteurs: Maarten Bonnema, Eric Lutters en Mascha van der Voort, 2010, Lemma, Den Haag, ISBN 978905931553.
      • “Grafische Vormgeving voor Industrieel Ontwerpers”; 2010, Lemma, Den Haag, ISBN 9789059315297.
      • “Evolutionaire Productontwikkeling”; Lemma, Den Haag, 2007.
      • “Van het eerste uur. Grondleggers van de Faculteit Industrieel Ontwerpen”; november 2004, TU Delft, Delft.
      • “Create the Future”; Rede uitgesproken bij het aanvaarden van het ambt van hoogleraar Productontwerp, Universiteit Twente, september 2004, Enschede.
      • “Productontwikkeling en verpakkingsontwerp”; checklisten marketing management modellen,; Kluwer Bedrijfswetenschappen, Deventer, 1997; in 1998 werden de checklisten tevens digitaal uitgebracht.
      • “Succesvolle produktontwikkeling”; Kluwer Bedrijfswetenschappen, Deventer, 1996.
      • “Decoratieve kunst”; Uitgeverij Cantecleer, De Bilt, 1995.
      • “Digitaal vormgeven”; Uitgeverij Cantecleer, De Bilt, 1991.
      • “Innovatiekunde”; handboek bij de leergang Innovatiekunde van Kluwer Studiecentrum, 1987.

Bewerking en co-auteur

      • “Tekst in beeld”; (Oorspronkelijke titel: Type & Colour, auteur: Michael Beaumont), Uitgeverij Cantecleer, De Bilt, 1988.

Samenstelling, redactie en co-auteur

    • “Vormgeven aan flexibele woonwensen”; Uitgeverij Delwel, ‘s-Gravenhage, 1991.
    • “De nieuwe doelgroep”, Slokker, Huizen, 1990.
    • “Stadsbewegwijzering, verslag van het symposium”; Studiecentrum Verkeerstechniek SVT, mei 1978.
    • “Linksaf, rechtsaf, alsmaar rechtdoor”; catalogus bij de tentoonstelling, GVN, 1976.

Boeken - Engels

  • “On the Origin of Products, The Evolution of Product Innovation and Design”; co-auteur: Huub Ehlhardt (http://www.productevolution.org), 305 pagina’s, Cambridge University Press, Cambridge, New York, Port Melbourne, New Delhi, Singapore, 2018, ISBN: 9781316638187 (paperback) and ISBN: 9781107187658 (hardback)
  • “Graphic Design on Paper, Screens, and Products”; 183 pagina’s, Boom Lemma Uitgevers, Amsterdam, Nederland, 2015, ISBN 9789089536266.
  • “Proceedings of the 16th International Conference on Engineering and Product Design Education (E&PDE 2014)”, University of Twente, The Netherlands. Eds.: Erik Bohemia, Arthur Eger, Wouter Eggink, Ahmed Kovacevic, Brian Parkinson, Wessel Wits, 753 pagina’s, 2014, ISBN: 9781904670568.
  • “An Introduction to Evolutionary Product Development”; met bijdragen van Huub Ehlhardt (http://www.productevolution.org) & Ferry Vermeulen, 141 pagina’s, Eleven International Publishing, Den Haag, Nederland, 2013, ISBN 9789462360587.
  • “Product Design”; co-auteurs: Maarten Bonnema, Eric Lutters, Mascha van der Voort, 294 pagina’s, Eleven International Publishing, Den Haag, Nederland, 2013, ISBN 9789490947804.
  • “Evolutionary Product Development”; Lemma, Den Haag, 2007.

Artikelen

  •  “Evolutionary Product Development Can Map Status Quo and Future of a Product; 产品演化发展科学模板能够描绘一件产品的现状与未来”; Co-auteur: H. Ehlhardt, Zhuang Shi Magazine, Vol. 57, No 11, p. 60-71, November 2015, Tsinghua University, Beijing, China, ISSN 0412-3662.
  • Eger, A.O. (2013) “Product Design for Elderly, Using Their Formative Years, Their Age Effect and the Influence of the Present; 为老年人做产品设计:综合考量成长期、年龄效应以及当下的影响”; Co-auteur: H. Mulhof, Zhuang Shi Magazine, Vol. 55, No 11, p. 54-63, November 2013, Tsinghua University, Beijing, China, ISSN 0412-3662.
  • “Mood Boards for Their Own Formative Years help Students Design Better for Elderly People”; Co-auteur: H. Mulhof, Proceedings of the 15th International Conference on Engineering and Product Design Education, p. 434-439, Ed. Bohemia, Ion, Kovacevic, Lawlor, McGrath, McMahon, Parkinson, Reilly, Ring, Simpson and Tormey, 5 & 6 september 2013, Dublin Institute of Technology, Dublin, Ireland, ISBN 9781904670421.
  • “Nieuwe serie topevenementen”; Co-auteur: W. Poelman, Product, Vol. 21, no 4, pp. 20-21, augustus 2013, ISSN 0929-7081.
  • “Kring voor industrieel ontwerpers, Programma R60”; Product, Vol. 21, no 1, pp. 18-19, februari 2013, ISSN 0929-7081.
  • “Symposium Platform Product & Service Design”; Product, Vol. 20, no 6, pp. 22-23, december 2012, ISSN 0929-7081.
  • “Twintig Jaar Product: een Terugblik”; Product, Vol. 20, no 6, pp. 19-21, december 2012, ISSN 0929-7081.
  • “Evolutionary Product Development as a Design Tool”; Co-auteur: J.W. Drukker, Journal of Design Research, vol. 10, no 3, 2012, pp. 141-154, ISSN 1748-3050 (print); 1569-1551 (online).
  • “(Back) To the Future;(回)望未来”; Zhuang Shi Magazine, Vol. 54, No 9, p. 43-51, September 2012 , Tsinghua University, Beijing, China, ISSN 0412-3662.
  • “A ‘Diagnosis Tool’ for Innovation Created with the Aid of Design Students”; Proceedings of the 14th International Conference on Engineering and Product Design Education, Co-auteur: F. Vermeulen, 6 & 7 september 2012, Artesis University College, Antwerp, Belgium, ISBN 9781904670360.
  • “Leesvoer: Overal Robots”; Product, Vol. 20, no 4, pp. 27-28, augustus 2012, ISSN 0929-7081.
  • “Programma R60”; Product, Vol. 20, no 4, pp. 22, augustus 2012, ISSN 0929-7081.
  • “Boeiende bijeekomsten: MaterialDesign, R60 en Product”; Product, Vol. 20, no 3, pp. 28, mei 2012, ISSN 0929-7081.
  • “Leesvoer: The Delft Innovation Method”; Product, Vol. 20, no 3, pp. 24-25, mei 2012, ISSN 0929-7081.
  • “Onderzoek naar Betekenisgeving bij het Ontwerpen van een Dienstauto”; auteurs: Zhou Fangzhen en Zhu Yi, vertaling en bewerking: Arthur Eger, Product, Vol. 20, no 2, pp. 20-22, april 2012, ISSN 0929-7081.
  • “Donkervoort D8 GT; 汽车; 莫巴克花瓶 (Mobach Vase)”, Zhuang Shi Magazine, Vol. 54, No 4, p. 36-37, April 2012 , Tsinghua University, Beijing, China, ISSN 0412-3662.
  • “To the Future”; Product, Vol. 20, no 1, pp. 16-18, februari 2012, ISSN 0929-7081.
    Open PDF (Nederlands) – 3 pagina’s, 0.5 Mb
  • “Voorspellingen in 1998: Back to the Future”; Product, Vol. 19, no. 6, pp. 28-30, december 2011.
  • “Framing Fonts; About Typography in the Western World”; met Niko Spelbrink, Zhuang Shi Magazine, Vol 53, no. 9, pp. 54-59, september 2011.
  • “Knowledge Exchange between Master and PhD Students with regard to Evolutionary Product Development”; met Robert Wendrich, Proceedings of the 13th International Conference on Engineering and Product Design Education, City University (London); 8-9 september 2011; The Design Society.
  • “Leesvoer: De Wereld breekt Open”; Product, Vol. 19, no. 4, pp. 15, juli 2011.
  • “Duurzaam en Maatschappelijk Ondernemen”; Product, Vol. 19, no. 4, pp. 10-11, juli 2011.
  • “Stop Kernenergie! Over 15 jaar is elektriciteit vrijwel gratis”; O2 Nederland: Creative Network for Sustainability, vol. 19, no. 1, pp. 33-35, juni 2011.
  • “Leveringsvoorwaarden voor Industrieel Ontwerpers”; Product, Vol. 19, no. 2, pp. 26-27, april 2011.
  • “Green Roots: When – and Why – Design turned Green (Part 3)”; met J.W. Drukker en M. van Velzen; Zhuang Shi Magazine, Vol. 52, No 11, p. 48-53, november 2010, Tsinghua University, Beijing, China.
  • “Green Roots: When – and Why – Design turned Green (Part 2)”; met J.W. Drukker en M. van Velzen; Zhuang Shi Magazine, Vol. 52, No 10, p. 48-55, oktober 2010, Tsinghua University, Beijing, China.
  • “Leesvoer! Beeldtaal, Perspectieven voor makers en gebruikers”; Product 5, september 2010, p.14-15.
  • “Green Roots: When – and Why – Design turned Green (Part 1)”; met J.W. Drukker en M. van Velzen; Zhuang Shi Magazine, Vol. 52, No 9, p. 48-55, september 2010, Tsinghua University, Beijing, China.
  • “About the Resemblance between the Chinese Taotie and Works of Art from other Cultures, like Aztec, Maya, and Haida”; Zhuang Shi Magazine, Vol. 52, No 5, p. 38-47, mei 2010, Tsinghua University, Beijing, China.
  • “Uitwisseling China”; met J.W. Hoftijzer, Product 3, mei 2010, p. 8-11.
  • “Leesvoer: Innovatie uit de Polder”; Product 1, february 2010, p. 13.
  • “Phases of product development: A qualitative complement to the product life cycle”, met J.W. Drukker, Design Issues, 26, 2, 2010, p. 47-58.
  • “Oudere gebruikers stellen andere eisen aan een product”; Product 6, november 2009, p. 6-8.
  • “Leesvoer: Het Ontwerpproces in de Praktijk”; Product 5, september 2009, p. 26.
  • “Evolutionary Product Development in Working-Class Housing”, in: Bringing the World Into Culture On Comparative Methodologies in Architecture, Design, Art, and Science, Liber Amicorum offered to Professor Richard Foqué; L. Lee (Carnegie Mellon University), P. Lombaerde (University College Antwerp) and L. van Duin (Delft University of Technology)(ed.), 2009, University Press Antwerp (UPA).
  • “Leesvoer: Integrated Design and Engineering”; Product 4, juli 2009, p. 21.
  • “Productgrafiek”; Product 3, mei 2009, p. 6-8.
  • “Evolutionary Product Development”, Zhuang Shi Magazine, Vol. 51, No 2, februari 2009, Tsinghua University, Beijing, China.
  • “Leesvoer: Basisvaardigheden voor de productvormgever”; Product 1, januari 2009, p. 29.
  • “Designprijzen: de meest bekroonden”; Product 1, januari 2009, p.22-23.
  • “Zhuang Shi Magazine en Product”; Product 1, januari 2009, p. 20.
  • “Evolutionary Product Development”; in: Design United 3, catalogus bij de 3TU tentoonstelling in Eindhoven, 18-26 oktober 2008, p. 14-16.
  • “Productontwikkeling: zelf ontwikkelen of uitbesteden?”; Product 2, maart 2008, p. 6-8.
  • “Adding Value by Design”; Plastics Innovations, vol 1, februari 2008, p. 24-33.
  • “Designprijzen: de meest bekroonden”; Product 1, januari 2008, p. 28-29.
  • “De Nederlandse Designprijzen”; product 6, november 2007, p. 18-19.
  • “Evolutionaire Productontwikkeling (deel 2)”; Product 5, september 2007, p. 20-22.
  • “Evolutionaire Productontwikkeling (deel 1)”; Product 4, juli 2007, p. 24-26.
  • “Wordt het nog wat met mass customisation en co-creation?”; Product 3, mei 2007, p.12-13.
  • “Designprijzen: de meest bekroonden”; Product 1, januari 2007, p. 28.
  • “Evolutionary Product Development”; Proceedings of the Design History Conference 2006 “Evolution and Design”, Faculty of Industrial Design Engineering, TU Delft.
  • “De Nederlandse Designprijzen”; product 6, november 2006, p. 7.
  • “Keuzegids Hoger Onderwijs 2005/06”; Product 2, maart 2006, p.34-35.
  • “Designprijzen: de meest bekroonden”; Product 1, januari 2006, p.13.
  • “Jan Lucassen”; Product 6, november 2005, p. 12-14.
  • “International Design Yearbook 2005”; Product 5, september 2005, p.39-40.
  • “A study into students’ interests in industrial design engineering using a gender pattern analysis”; met Stilma, M.D.C.; Oost, E.C.J. van; Reinders, A.H.M.E.; Proceedings of the 3rd E&PDE, Crossing Design Boundaries (E&PDE05), (Rodgers, P.; Brodhurst,L.; Hepburn, D. (Eds.)), Edinburgh, pp. 145-150, (2005), September 15-16, (2005), Organised by: Napier University, Presented by: Stilma, M.D.C.
  • “Emerging technology design. A new master course aimed at bringing emerging technologies its break trough applications”; met Boer, A. de, in: Proceedings of the 3rd E&PDE, Crossing Design Boundaries, (Rodgers, P.; Brodhurst,L.; Hepburn, D. (Eds.)), Taylor & Francis/Balkema, Edinburgh, September 2005, p. 121-126.
  • “Frans van der Put”; Product 3, mei 2005, p. 9-13.
  • “Ben van Berkel: architectuur en industrieel ontwerpen”; Product 2, maart 2005, p. 28-31.
  • “Morf: een klein, onooglijk monster”; Product 2, maart 2005, p. 13.
  • “De Gulden Snede en het Kindchenschema”; Product 1, januari 2005, p. 23-25.
  • “Keuzegids Hoger Onderwijs”; Product 1, januari 2005, p. 12-13.
  • “Stopping Power – Nieuwe uitgave van boeken Dutch Design”; Product 6, november 2004.
  • “Designprijzen: de meest bekroonden”; Product 6, november 2004.
  • “Create the Future: an environment for excellence in teaching future-oriented industrial design engineering”; met Lutters, D. en van Houten, F.J.A.M., in: “The Changing Face of Design Education”, September 2004, TU Delft, Delft.
  • “35 jaar”; Product 4, juli 2004.
  • “Het laatste woord is aan Jan Jacobs”; Product 3, mei 2004.
  • “Boeken: ‘Vision & Precision’ en ‘Bright Minds, Beautiful Ideas'”; Product 2, maart 2004.
  • “Wim over Wim en Wim”; Product 1, januari 2004.
  • “Designprijzen: de meest bekroonden”; Product 4, juli 2003.
  • “Product Publieksprijs”; Product 4, juli 2003.
  • “Gérard van Eyk”; Product 3, mei 2003.
  • “Aat Marinissen”; Product 2, maart 2003.
  • “Johannes Eekels”; Product 1, januari 2003.
  • “Hans Dirken”; Product 6, november 2002.
  • “Bernd Schierbeek”; Product 5, september 2002.
  • “Emile Truijen”; Product 4, juli 2002.
  • “Publicatieprijs voor productergonomen”; Product 3, mei 2002.
  • “Joost van der Grinten”; Product 3, mei 2002.
  • “Branch monitor 2000”; Product 3, mei 2002.
  • “De gevolgen van innovaties”; Product 2, maart 2002.
  • “Dutch Design”; Product 2, maart 2002.
  • “Wim Crouwel”; Product 2, maart 2002.
  • “Dilemma’s van een jurylid”; Product 6, november 2001.
  • “Do Droog Design”; Product 5, september 2001.
  • “Interface wil duurzaam ontwikkelen en produceren”; Product 5, september 2001.
  • “Virtual Reality in Productontwikkeling”; Product 5, september 2001.
  • “Spin-off van ruimtevaart”; Product 3, mei 2001.
  • “Infrastructurele projecten”; Product 3, mei 2001.
  • “Meer winst dankzij industrieel ontwerpen?”; in: “Design for All, Documentatie Ouderen en Technologie”, KITTZ, Groningen, april 2001.
  • “De HEMA-ontwerpwedstrijd”; Product 2, maart 2001.
  • “Wat is uw ontwerpbureau waard? “; Product 2, maart 2001.
  • “Gio: meest bekroonden”; Product 1, januari 2001.
  • “Kunnen ingenieurs alles maken?”; Product 4, juli 2000.
  • “Games”; Product 4, juli 2000.
  • “Lees mij (gerust)”; Vormberichten 5, BNO Amsterdam, mei 2000.
  • “Verpakkingen”; Product 2, maart 2000.
  • “De vormgeving van product”; Product 1, januari 2000.
  • “Productniveaus”; Product 6, december 1999.
  • “Maslow en Foot”; Product 5, september 1999.
  • “Wants worden needs”; Product 2, april 1999.
  • “Demografische verschuivingen”; Produkt 3, april 1998.
  • “Verstorende innovaties, deel 1 en 2”; Produkt 1, januari 1998, Produkt 2, maart 1998.
  • “Form follows function”; Produkt 6, oktober 1997.
  • “De toekomst voorspellen, 54 topmanagers uit de VS komen niet verder dan het extrapoleren van het heden”; Produkt 5, augustus 1997.
  • “Mooie auto’s deugen niet”; Nieuwstribune 5, februari 1995.
  • “Produktniveaus bepalend voor vormgeving, promotie en presentatie (1 en 2)”; Nieuwstribune 47 en 48, november, december 1993.
  • “Produktbeleid en industrieel ontwerpen”; cursusboek NaBoNT cursus, maart 1991.
  • “How the ‘product level’ can map the status quo and future of a product”; in: “Proceedings of the world conference on packaging”; IAPRI, april 1991.
  • “Van produktontwikkeling naar produktintroductie”; in: “Succesvolle produktintroducties”; Marketing & Communications Center, Amsterdam, 1990.
  • “Produktniveaus voorspellen gebruikerswensen”; Design 3, 1989, 24-28.
  • “Checklist Innovatie”; in: “Management Checklists, praktijkervaring van topadviseurs”; Publis Uitgeversbedrijf, Omega Boek, Amsterdam, 1988.
  • “Checklist Creativiteitstechnieken”; in: “Management Checklists, praktijkervaring van topadviseurs”; Publis Uitgeversbedrijf, Omega Boek, Amsterdam, 1988.
  • “Een methode om de toekomst te voorspellen”; in: “Management, M&M-kongres 1988, deel 6”; Door-praktijktrainers, Doorn.
  • “Ideevindingstechnieken voor het oplossen van (ontwerp)problemen”; De Constructeur 3, maart 1987.
  • “Ideevindingstechnieken”; Industrieel ontwerpen 9, februari 1987, 18-19.
  • “Innovatiekunde: valt er iets te voorspellen?”; De Bedrijfskundige 4, 1987.
  • “Wie ontwerpt er eigenlijk?”; in: “Holland in vorm”; Stichting Holland in vorm, ‘s-Gravenhage, 1987.
  • “Raster graphics/video met de computer”; met Peter Vons en Erik Jansen, Compres 20, oktober 1981.
  • “Tekenen met de computer”; met Peter Vons en Erik Jansen, Compres 16, 31-37, augustus 1981.
  • “Werktekenen met de computer”; Compres 11, 15-19, mei 1980.
  • “Computer aided design of graphic symbols”; in: “Processing of visible language”, 1979, 519-524, Plenum Press, New York.
  • “Pictogrammen, deel 1, 2 en 3”; Compres (1979), resp. nr. 6, 15-25, nr. 7, 25-29, nr. 8, 17-21.
  • “Een lettertype”; GVN Bulletin 22, februari 1979, 15-19.
  • “Alternative traffic signs”; in: “Archigraphia”; 1978, Graphis Press, Zürich, Switzerland.
  • “Ontwikkeling van alternatieve verkeerstekens”; in: “Sociale verkeerskunde”; redactie: J.A. Michon en H.H. van der Molen, juni 1977, 31-32.
  • “Verkeerssignalering, proeve van een nieuwe symboliek”; Verkeerstechniek 24 (1973), 620-621.